Pirita Tolvanen: Paroni

Tervetuloa Pirita Tolvasen Paroni-näyttelyyn!

Tässä näyttelyssä näet 60- ja 70-lukujen vaihteeseen sijoittuvia kuvia vauhdista, moottoreiden pärinästä, ilosta ja unelmista. Näyttelyn teemana on ratamoottoripyöräilyn ensimmäinen suomalainen maailmanmestari Jarno Saarinen. Näyttely pohjautuu Pirita Tolvasen kuvakirjaan samasta aiheesta.

AJOTYYLI

Jarno Saarisen tapa ajaa moottoripyöriä oli poikkeuksellinen. Kurveissa hän siirsi lantiotaan sisäkurvin puolelle ja roikotti polveaan lähellä maata. Tyyli nopeutti ajamista kurveissa, ja siitä tuli hänen myötään vallitseva tapa ajaa.

MEKAANIKKO

Jarno oli loistava ratamoottoripyöräilijä mutta myös taitava mekaanikko. Hän huolsi ja viritti itse kilpapyöränsä suurimman osan urastaan. Ensimmäisen moottoripyöränsä Jarno rakensi ollessaan harjoittelussa Tunturipyörällä vuonna 1960, vain 14-vuotiaana.

KAUKOKAIPUU

Vuonna 1962 16-vuotias Jarno tapasi lyhyttukkaisen tytön, joka ajoi mopolla pitkin mökkiteitä. Siitä käynnistyi Jarnon ja Soilin tarina. Heillä oli tapana ajaa Turun satamaan katsomaan laivoja ja unelmoimaan lähdöstä merten taa. Ensimmäistä kertaa Jarno lähti kisaamaan Eurooppaan kesällä 1968. Hän oli 22-vuotias.

SOILI

Soili oli tiimin tärkeä osa – tiimin, johon kuuluivat vain Jarno ja Soili! Soili avusti pyörien kanssa, näytti kierrokset radalla ja otti ajat. Tauluun Soili kirjoitti Jarnon aikaeron seuraavaan kuskiin, ja joskus jäljellä olevien kierrosten määrän. Soili myös ajoi autoa öisin pitkin Eurooppaa kilpapaikoilta toisille siirtyessä.

Kuvitus viittaa tunnettuun valokuvaan tuolta ajalta: Alkuperäisessä valokuvassa Soililla on päällään vain bikinit! Silloisen Tšekkoslovakian Brnon radalla otettu kuva levisi laajalle Euroopan lehdistössä.

KILPAKUMPPANIT

”Samanlaista leipää ne kaikki syövät”, vastasi Jarno kun häneltä kysyttiin mahdollisuuksista päihittää lajin huippukuskit. Giacomo Agostini, kuvassa oikealla, oli ollut voittamaton jo vuosien ajan. Hän oli rikkaan teollisuusmiehen poika ja ajoi MV Augusta -tallin suojissa. Hänen tiiminsä koostui monista mekaanikoista eikä hänen tarvinnut viettää aikaa varikolla pyöriä korjaten. Jarno, joka saattoi joskus virittää ja huoltaa pyöriään aamuneljään asti.

Tämä kuvitus on yksi Pirita Tolvasen ensimmäisistä, joita hän teki kirjaan. Punainen sävy, iloiset ilmeet ja huippukuskin mittelö olivat selviöitä jo alkuvaiheesta lähtien.

VOITTO

Heinäkuussa 1971 silloisen Tšekkoslovakian Brno-kilparadalla käytiin tärkeä mittelö. Sateisessa kisassa Agostini johti kilpailua viisi kierrosta, mutta kuudennelta kierrokselta ensimmäisenä pääsuoralle ajoi Jarno Saarinen. Väkijoukko nousi hurraamaan! Agostini oli keskeyttänyt, hänen pyörästään oli hajonnut vaihdelaatikko. Jarno voitti ensimmäisen kultamitalinsa MM-osakilpailussa!

KAUSI 1972

Kausi 1972 sujui julkisuuden saattelemana. Jarno ajoi erinomaisesti. Varsinkin Italiassa kielitaitoisen Jarnon ja Soilin suosio kasvoi kohisten! Se, että yksityiskuljettaja tuli ja voitti lajia vuosia hallinneen Agostinin rohkeudella ja taidolla, apunaan vain puolisonsa, sai italialaiset ottamaan Jarnon ja Soilin omakseen. Soili ompeli Jarnon ajopukuun ”It’s hero time!” -merkin, ja merkkiin kuvatusta Ressusta tuli Jarnon uusi maskotti! Kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Imatralla Jarno varmisti maailmanmestaruuden 250-kuutioisten luokassa.

Kuvakirjaan kuvittaja Pirita Tolvanen ei voinut alkuperäistä Ressua kuvata mutta teki sen sijaan toisenlaisen iloisen valkoisen koirahahmon – olkoon kyseessä vaikka Ressun serkku!

ENSIMMÄINEN

Jarno Saarinen ajoi urallaan vuosina 1970-73 yhteensä 46 MM-starttia. Hän sijoittui palkintosijoille 32 kertaa ja voitti osakilpailun 15 kertaa. Vuonna 71 hän voitti MM-pronssia 250-kuutioisissa sekä MM-hopeaa 350-kuutioisissa Vuonna 72 Jarno voitti maailmanmestaruuden 250-kuutioisissa ja hopeaa 350-kuutioisissa. Kaudella 73 hänellä oli tavoitteena voittaa maailmanmestaruus kolmessa luokassa. Siihen ei ollut pystynyt vielä kukaan.

DAYTONA

Maaliskuussa 1973 Jarno voitti Daytonan 200 mailin kilpailun Yhdysvalloissa. Jarnon oli kilpailun ensimmäinen voittaja Yhdysvaltojen ulkopuolelta.

Kuvittaja Pirita Tolvaselle oli ilmiselvää, että hän haluaa heilahtavan ruutulipun mukaan johonkin kuvaan kirjan loppupuolella. Hän on tehnyt Jarnon pyörien ja ajoasujen kanssa perusteellisen pohjatyön, jotta ne muistuttaisivat mahdollisimman tarkoin alkuperäisiä. Yamahan värit Yhdysvalloissa tuolloin olivat kelta-musta-valkoinen, joten niihin mustavalkoinen ruutulippu istui graafisesti loistavasti.

YHDESSÄ

Jarno Saarinen menehtyi kilpailussa toukokuussa 1973 Italian Monzassa. Onnettomuuden syynä oli öljyläikkä kilpailun ensimmäisessä mutkassa, edellisen lähdön jäljiltä. Onnettomuudessa menehtyi Saarisen lisäksi Renzo Pasolini, ja loukkaantui 12 kuljettajaa. Vaikka Jarno Saarisen kuolemasta on kulunut vuosikymmeniä, ei häntä ole unohdettu. Hänen mukaansa nimettyjä Jarnoja löytyy Euroopasta yhä runsaasti. Yksi heistä on italialainen F1-kuljettaja Jarno Trulli. Jarno ja Soili muodostivat unelmatiimin ja Soilin työ on jatkunut Monzan jälkeenkin Jarnon muistoa vaalien. Heinäkuussa 2017 Turkuun pystytettiin Jarno Saarisen näköispatsas. Kesällä 2019 aukesi Lahdessa sijaitsevaan Suomen Moottoripyörämuseoon Jarnolle omistettu laajennus. Sen nimeksi tuli Spirit of Jarno, ja esille on koottu Jarnon historia suuren yleisön nähtäville.